Meteen naar de inhoud

Voorbereiding Bouwdoos-project

In de voorbereidingsfase van een Bouwdoos-project kiezen we een locatie, denken we na over het doel van het project, denken we na over de rol en het engagement van de gemeente in het project, de partners, communicatie, begroting (financiering) en tijdspad. Met deze elementen maken we een retroplanning.

Locatie, Locatie, Locatie

Het project van de Bouwdoos is pas echt interessant als je gemeente het plein ook definitief wil aanpakken op het openbaar domein. Kies dus een plein met deze doelstelling voor ogen. Is hier ook een budget voor opgenomen in de meerjarenbegroting van het lokaal bestuur?

Wat is de huidige functie van de locatie en welke belanghebbenden maken hiervan gebruik? Is de locatie afgebakend in de ruimte en overzichtelijk? 

Overweeg ook of je de betrokkenen na de Bouwdoos wil betrekken bij de definitieve herinrichting. 

Rol en engagement van de gemeente?

Welke rol heeft de gemeente in het project? Welke workload houdt dit in?

Hou alvast hier rekening mee:

  • Als gemeente maak je een inschatting van het potentieel van de herinrichting van het dorpsplein (draagvlak, ruimte, ligging, etc.).
  • De gemeente biedt logistieke ondersteuning vanuit de technische dienst.
  • De gemeente faciliteert het participatietraject (communicatiedienst, sociaal huis, dienst vrijetijd,…).
  • De gemeente neemt zelf deel aan het bouwteam, aan de participatie momenten en aan het opening- en slotfeest.
  • De gemeente faciliteert de testopstelling en de daarbij horende administratie (inname publieke ruimte, afspraken met brandweer, afvalophaaldiensten,…).

Interne en externe partners

Het is een grote meerwaarde als er wordt samengewerkt tussen de verschillende diensten in het lokaal bestuur. Betrek hen vanaf het begin. Een integrale benadering van het plein zal tot het grootste draagvlak leiden. Zo kan je zeker een beroep doen op de expertise van de communicatiedienst, de dienst milieu/omgeving, mobiliteit, openbare werken, vrijetijdsdienst, sportdienst, …

Je zal ook externe partners nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan Avansa, Logo Gezond+, Regionaal Landschap, BOS+,… elk hebben ze hun specialiteit en kunnen ze een specifieke rol in het project opnemen.


Regionaal Landschap

Het Regionaal Landschap van jouw regio behoudt en versterkt natuur, erfgoed & streekidentiteit, klimaat, draagvlak en beleving.

“Hoe kunnen we het groene karakter of de landschappelijke eigenheid van jouw streek of regio opnieuw tot leven laten komen in de dorpskernen zelf?” is een vraag die je aan hen kan stellen. Het Regionaal landschap geeft advies en begeleidt de inwoners naar een groene/biodivers/klimaatrobuust plein.

Avansa

Avansa werkt rond participatie met dorpsbewoners. Hoe groeien ideeën van onderuit? “Hoe kunnen we met de lokale talenten aan de slag gaan?” Avansa heeft hiermee tonnen ervaring en expertise.


Als projectpartner vanuit Avansa was De Bouwdoos een heel boeiend traject om al die diverse dynamieken met bewoners en lokale besturen te ervaren. Met deze ervaring kijk ik hoopvol uit naar nieuwe uitdagingen om van onze mooie regio een bruisende samenleving met groene, gezonde en duurzame dorpen en steden te maken.’” Yves van AVANSA


Logo Gezond Plus

LOGO begeleidt mensen naar een gezonde publieke ruimte. “Hoe zorgen we ervoor dat de publieke ruimte de gezondheid van de inwoners ten goede komt in alle aspecten?” Logo Gezond weet het.

BOS+

Bos+ werkt aan het behoud, het duurzaam beheer en de uitbreiding van bossen, hier en in de tropen. BOS+ wil zo een motor zijn voor acties rond duurzame lokale ontwikkeling. BOS+ draagt bij tot een groeiend bewustzijn van het belang van bos en bomen voor een leefbare wereld voor mens, plant en dier. In het project van de Bouwdoos was BOS+ geen partner.  Maar misschien kan je hen vragen mee na te denken over een mobiel mini-bosje?


Samenwerkingsovereenkomst

Zodra je alle partners bij elkaar hebt, is het interessant een samenwerkingsovereenkomst op te maken. Hier kan je zo’n voorbeeld van een samenwerkingsovereenkomst vinden.